Nieuws

“Geef me maar een opdracht!”

Dat zei een van mijn cursisten aan het begin van een les Abstract schilderen.
Meestal heeft ze zelf van alles bij zich en gaan we daarmee aan de slag, maar deze keer was ze helemaal blanco.
Ik gaf haar diverse mogelijkheden, waarvan ze er een koos; vanuit een donkere ondergrond met verschillende lagen werken. Dat kan spelend en experimenterend bijzonder werk opleveren, maar het kan ook leiden tot frustratie en het dicht schilderen van het doek of papier. Hoe kom je dan tot een compositie met een dynamische vlakverdeling? Hoe ontstaat contrast, licht en donker in het werk en wat gebeurt er allemaal in je hoofd en intuïtie als je zo zoekend bezig bent? Dat is een hele uitdaging voor de cursist en mij als docent.
Kijken, voelen, suggesties doen als: “wat zou er gebeuren als je die lijn, dat vlak zou neerzetten, accentueren, dat vlak licht of donker maken, van kleur zou veranderen, eroverheen zou glaceren met geel of rood enz.? Die zoektocht met elkaar is altijd weer spannend en inspirerend, omdat ik wil zoeken naar de eigenheid van de ander en niet wil overrulen. Ik wil het [ nog ] niet weten ook toelaten en het proces van de cursist niet verstoren. Op een gegeven moment ontstaat er iets van flow en enthousiasme en word ik gegrepen door wat er ontstaat. Het voelt als bij een geboorte aanwezig mogen zijn en wat hand- en spandiensten verrichten om het nieuwe leven tevoorschijn te laten komen.

Hieronder zie je het samenspel van mij als docent en cursiste Klaaske en het ontstaan van een abstract werk.

Lente brengt beweging en nieuwe creativiteit

De lente kriebelt en nodigt ons uit om uit onze cocon en winterslaap te komen.
We hebben behoefte aan nieuwe dingen en schudden het liefst ook alle Coronaperikelen van ons af. Helaas is dat nog maar heel beperkt mogelijk door de avondklok en andere beperkingen. Als kunstenaar zie ik gelukkig altijd wel weer mogelijkheden en creatieve oplossingen. Je kunt je nl. altijd ontwikkelen en nieuwe dingen leren.
Daarom heb ik twee uitdagende online cursussen van elk 10 lessen ontwikkeld, waarbij je anders leert kijken en werken. Je kunt kiezen voor de cursus “Reset jouw creativiteit” of “Abstract werken”. Het voordeel van een online cursus is dat je het lekker in je eigen tempo en op je eigen niveau kunt doen en er de deur niet voor uit hoeft.
Als aanvulling op de cursussen, kun je persoonlijke feedback via mail ontvangen of een dagdeel komen werken in Atelier Verbeelding.
Klik hier om naar het ‘Portaal’ te gaan voor meer informatie en vraag een gratis proefles aan.

Wens jou licht in het oog van de storm

“Reis in rood, rust in het licht.”
2020 was een turbulent jaar, waarin we behoorlijk geschud zijn, stil gezet en op nieuwe manieren in beweging kwamen.
We zijn uitgedaagd om flexibel en creatief te zijn.
Die beweging en turbulentie heb ik weergegeven op het doek hieronder. Tijdens het maakproces ontstond de behoefte om een rustpunt in het licht te creëren. Dat ging eigenlijk heel intuïtief, maar verbeeldt onze behoefte aan balans, licht, rust in het oog van de storm.
Een beeld als dit kan helpen om met aandacht te kijken en ervaren hoe jij dit jaar hebt ervaren en waar jouw rust- en lichtpunten liggen. Sta daar even bij stil in erkenning en dankbaarheid.
Ik ben dankbaar voor Immanuel; God met ons.
Vanuit het rood en het licht wens ik jou mooie, zinvolle feestdagen en een creatief, gezond 2021.

#kunstenspiritualiteit #atelierverbeelding #kunstenlevenskunst #kunstensymboliek #kunstenzingeving #covid19,#rustenbalans,#aandachtenfocus

De Homo Ludens; de spelende mens

Deze week lees ik het hoofdstuk De Homo Ludens in het boek van Rutger Bregman. Hij schrijft dat we onze onbevangenheid verloren zijn.
Er wordt door jongeren volop gegamed, maar dat is niet hetzelfde als playing oftewel vrij spelen.
Daarmee worden nl fantasie en motivatie getraind.
Hij zegt dat we een brave generatie zijn geworden, die steeds minder buiten de lijntjes kleurt, maar de regels van de prestatiemaatschappij diep ingeprent krijgen. Hoe kun je flow krijgen als bv een schoolsysteem leren in blokjes van 50 of zelfs 45 minuten opdeelt!!
Ik voel nog de frustratie van dat systeem toen ik docent was op een middelbare school.

Van een vriend kreeg ik dezelfde week het werk van Friedrich von Schiller onder ogen, dat hij ruim 200 jaar geleden schreef. Het komt er kort op neer dat volgens Schiller de ervaring van kunst een middel kan zijn voor vooruitgang en verandering. Hij keert zich af tegen de fragmentatie van het leven en zegt: “Fantasie wordt niet meer gestimuleerd en smaak raakt versplintert.”
Hij zoekt een balans tussen rede en gevoel en dat is te bereiken door kunst en het spel, waarin de mens volledig is en vrijheid vindt.

Daar gaat mijn hart sneller van kloppen, omdat ik uit jarenlange ervaring in het onderwijs weet dat bovenstaande waar is. Ook zie ik bij mijn cursisten dat het spelen vaak is verleerd en dat er zoveel plezier ontstaat als dat weer gaat stromen.
Daar ligt dus precies mijn missie; het spel en het experimenteren weer aan te wakkeren. Het plezier dat dat oplevert weegt vele malen op tegen het maken van een meetbaar product.

Zelf neem ik ook regelmatig tijd om wat aan te rommelen en uit te proberen in mijn atelier.
Deze weken verken ik rood en maak er een prettig zooitje van. Geen idee waar ik uitkom, maar ik speel en de uren vliegen voorbij.